AirHelp: Avionul meu are intarziere, pot primi compensatii?

zbor cu intarziere

AirHelp: Avionul meu are intarziere, pot primi compensatii?

Nu am fost niciodata interesat (pana acum 2-3 ani) de intarzierea unui zbor. Cand zic ca nu am fost interesat ma refer la faptul ca nu m-am gandit ca poti sa faci ceva in privinta asta. Dar, la un moment dat am gasit un site care imi “zicea” ca s-ar putea totusi sa ai niste drepturi si sa fi compensat daca ai intarzieri. Asa ca am inceput sa studiez cum sta treaba pe aceasta tema.

Se pare ca pentru zborurile cu plecare din Europa si SUA sunt niste reglementari/legi (mai mult in Europa) si daca un avion intarzie cel putin 3h s-ar putea sa primesti o compensatie financiara.

Cei de la AirHelp te pot ajuta in privinta asta. Ei ofera un serviciu prin care investigheaza daca un zbor se califica sau nu. Tot ce trebuie sa faci e sa completezi un formular cu datele zborului intarziat. Mai departe ei se vor ocupa de investigatia propriu zisa si daca acel zbor se califica poti primi intre 250-600Euro.

De retinut e ca tu nu ai de pierdut nimic. In caz ca zborul tau se califica, AirHelp isi va lua un comision de 25% din suma finala. Daca nu,  procesul se opreste (fara sa ai de platit ceva). Poti sa faci o cerere pentru toate zborurile din ultimii 3 ani. Pentru SUA intarzierea unui zbor nu se poate compensa (alte legi), doar pentru cazurile de overbooking sau anulari se pot obtine compensatii.

Aceasta compensatie este in plus fata de obligatia companiei aeriene de ati da vouchere pentru mancare, hotel peste noapte (daca e cazul) etc.

Tot ce am scris mai sus se aplica DOAR daca intarzierea e din vina companiei. Pentru circumstante speciale cum ar fi: vreme rea, greva sau probleme politice care apar in inaintea/in timpul zborului ce nu tin de compania aeriana nu se aplica legea/reglementarea de mai sus.

Eu unul am trecut prin mai multe situatii de genul aceasta (intarzieri).  Am aplicat print ei (AirHelp) pentru 2 intarzieri anul trecut si ambele au fost cu succes.

Primul caz a fost pentrul un zbor intern, seara spre Cluj cu o companie aeriana low-cost. Am fost plecat cateva zile la Bucuresti si zborul de seara se potrivea perfect. Am ajuns la aeroport, am trecut de check-in, security check si am ajuns in salonul de asteptare de unde pleaca zborurile interne. Totul a fost ok pana in momentul in care am fost anuntati ca avionul are  intarziere 30 de minute.

De la 30 de minute s-a ajuns la un timp de asteptare de 4h. Ce sa faci? Asta este. Dar…stiam de acest serviciu si am zis ca merita incercat, mai ales ca este dreptul meu, a pasagerului sa cer o compensatie. Am aplicat/trimis documentele si intr-o luna de zile aveam deja banii in cont. Eu unul sunt multumit de ei.

Al doilea caz a fost pentru un zbor spre SUA. Am avut o escala in Dublin si de acolo trebuia sa continuam spre Washington. Avionul de legatura spre SUA intarzia, am primit un sms prin care eram informat ca o sa intarzie 2h. Dar, cand am ajuns in Dublin tipul de la security check m-a intrebat daca sunt sigur ca vreau sa trec in zona internationala.

Nu intelegem de ce nu ar fi ok sa trec, ca sa-mi spuna ca la el (in “sistem”) aparea ca zborul nostru are o intarziere de 8h (…uuups). Am decis sa intram in zona internationala sa discutam cu cineva de la Gate. Intr-un final, dupa mai multe discutii cu angajatii companiei si dupa o lunga “lupta” de a incerca sa ne schimbam biletele pentru o alta cursa am fost nevoiti sa mai asteptam vreo 6h.

Avand atat timp la dispozitie am decis sa mergem in Dublin, in oras sa vedem cum arata :). In fine, ideea e ca am cautat si am vazut ca avionul care trebuia sa vina spre Europa a avut de fapt o intarziere in “interior” si de acolo toata nebunia si cele 8h intarziere.

La fel ca si in primul caz, am aplicat/ trimis documentele necesare si dupa o luna din nou, aveam banii in cont. De data aceasta eram mul mai sigur ca vom primii compensatia cuvenita.

Bine de stiut :

  • Cel mai bun moment al zilei sa zbori este dimineata in timp ce zborurile de dupa ora 18:00 au sanse mai mari de intarziere.
  • Sambata este cea mai buna zi  din saptamana pentru a zbura, in schimb vinerea este ziua cu cele mai mari sanse de intarziere.
  • Doar 2% din pasagerii eligibili  fac ceva in privinta asta. Un procent mai mic primeste compensatia in sine.
  • Poti sa aplici si individual (nu neaparat prin ceva firma care face asta) , dar probabil va dura mai  mult si cei de la companie aeriana vor incerca sa evite plata pe cat posibil.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *